Mimitzu

Heido!

Tämän postauksen päätähtenä on talvikkoni Mimitzu eli Mimi
Olin silloin vielä peruskoulussa, ysiluokalla, kun olin TET jaksolla samassa eläinkaupassa kuin kerran ennenkin. Olin silloinkin vastuussa kaupan jyrsijöistä ja ihastuin yhteen gerbiiliin. Sanoin äidille että  olisi kivaa jos meillä olisi vielä gerbiili (meillä oli joskus gerbiileitä kun olin pieni) ja vaikka tiesin vastauksen olevan "ei" pyysin puolivitsillä kaupassa olevaa gerbiiliä. En sitä kuitenkaan saanut, muttei se minua yhtään haitannut.

Yhtenä päivänä äitini kävi jossain eläintarvike kaupassa, joka oli konkurssissa, katsomassa jotain tavaroita. Hän näki kolme venäjänkääpiöhamsteria terraarioissaan ja meni huviksi vilkaisemaan niitä. Yksi touhusi  kokoajan, toinen nukkui ja kolmas ainakin oli poika. Äitini laittoi minulle kuvan yhdestä hyvin valkeansta tytöstä ja kysyi haluanko tämän, mutten nähnyt viestejä, koska minulla oli tekemistä.
Myöhemmin äitini tuli kotiin ja huusi alakerrasta yläkertaan minulle, että tulisin käymään. Tulin ja äiti ojensi minulle faunaboxin missä vilisi tämä valkoinen hamsterityttö ja sanoi minulle "hyvää aikaista syntymäpäivää". Otin laatikon käteeni, latoin sen rappusille ja halasin äitiäni purskahtaen itkuun. Sain ensimmäisen oman jyrsijäni ja tulisin pitämään siitä hyvää huolta.

Laitoimme uuden tyttöseni väliaikaiseen pikkuterraarioon ja lähdimme hakemaan tarvikkeita. Pidimme sitä muutamia päiviä pikkuterrassa, kunnes saimme isomman terraarion ja siinä hän sitten tulisi elämään lyhyen ikänsä. Annoin hamsterin olla noin kaksi päivää terraariossa ihan rauhassa, kunneis aloin totuttelemaan häntä käsikesyksi. Tuon kahden päivän aikana keksin kuitenkin nimen. Halusin japaninkielisen nimen tai sanan ja aloin luomaan listaa. Ei siinä kuitenkaan kauaa kestänyt. Tyttöni selässä on tumma viiva mistä keksin sanan "juova". Etsin saman sanan japaniksi ja se oli mimitzu. Aivan täydellinen nimi! Mimitzu eli Mimi. Hän oli tultuaan meille vain 9 viikon ikäinen.

Mimi oppi todella nopeasti käsikesyksi. Odotin sen menevän vessapaperirullan sisälle ja nostin sen erilliseen laatikkoon. Mimi tulisi pois vessapaperirullasta vain niin että joutuisi kävelemään käteni päältä. Näin se ei koskaan arastellut kättäni ja oppi nopeasti olemaan käden päällä. Sitten aloin koskettelemaan sen selkää tekemällä kädestä putken ja käänsin sitä kädellä selälleen jne. Nykyään Mimi tietää, että kun laitan terraaroon vessapaperirullan, sen kuuluu mennä siihen ja tietää siitä että nyt me tehdään jotain.

Tullessaan meille, Mimi oli päivä ja yöeläin, mutta nykyään nukkuu pävät ja herää 8-9 aikaan illalla. Vanhetessaan Mimin valkea turkki katosi ja nyt se on harmaaruskeenvalkea. (en tiedä virallista värinimeä). Mimitzu on kyää ihana hamsteri, niin kiltti ja tottelevainen <3






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fionan glaukooma

Liskot

Mericoons Cattery Othello Warrior Dragon Dexter